About very rare, super obscure and downright weird automobiles in Finnish and English.

tiistai 11. heinäkuuta 2017

Verta imevä Skoda

Moni autoharrastaja lienee vähintään kuullut vampyyri-Skodasta ja nähnyt siitä kuvankin (suomalaisessakin mediassa on ollut ainakin joitakin mainintoja), mutta auton tarina on sen verran mielenkiintoinen yhteyksineen tsekkiläisen tieteiskirjallisuuden ikijäärä Josef Nesvadbaan (1926 - 2005), että olisi suorastaan rikollisen luokan laiminlyönti olla kirjoittamatta siitä blogissa!

Vuonna 1971 Skoda esitteli keskimoottorisen urheiluautokonseptin nimeltä 110 Super Sport. Kummall... tuota, persoonallisesti muotoillussa autossa oli muunneltu 110 R:n moottori, joka kehitti 73 hevosvoimaa. Lasikuitukorisen Super Sportin huippunopeudeksi ilmoitettiin 180 kilometriä tunnissa. Kiihdytyksen nollasta sataan kilometriin tunnissa luvattiin sujuvan 12,6 sekunnissa.

Autolla ei tietenkään ollut mitään mahdollisuuksia päästä tuotantoon, ja kierrettyään aikansa autonäyttelyissä se unohtui. Ruususen unta kesti siihen saakka, kun Jindrich Polak ryhtyi ohjaamaan elokuvaversiota Josef Nesvadban hirtehisestä novellista "Zítra vstanu a oparím se cajem". Futuristiseen, natseja ja aikamatkailua sisältävään elokuvaan tarvittiin futuristisia ajopelejä, ja niin Super Sport kaivettiin naftaliinista. Vuonna 1977 valmistunut leffa tunnetaan suomeksi nimellä "Huomenna herään ja tee läikkyy", ja tuleva vampyyri-Skoda esiintyy siinä alkuperäisessä asussaan.

Seuraavaa elokuvaesiintymistä ei tarvinnut odotella kauaa, ja pikkuroolin jälkeen Super Sportista tuli nyt oikea tähti. Juraj Herzin ohjaama "Upir z Feratu" valmistui vuonna 1982. Elokuvassa Super Sport "näyttelee" Ferat-merkkistä kilpa-autoa, jonka kuskiksi pestataan sairaanhoitajatar nimeltä Mima (roolissa Dagmar Veskrnova, nykyisin tunnettu sukunimellä Havlova, edesmenneen tsekkipresidentti Václav Havelin leski). Feratin suorituskyvyn salaisuus vain on kauhistuttava: Auton polttoaineena toimii kuskin veri, jota se imee kaasupolkimen kautta... Myös tämä elokuva on saanut innoituksensa Nesvadban loistavasta novellista, mutta tarina on niin erilainen ettei sen voi oikeastaan sanoa pohjautuvan ko. teokseen kuin perusidealtaan. Upir LTD -niminen novelli on muuten julkaistu suomeksikin Richard Dalbyn koostamassa Vampyyrit-antologiassa (Book Studio 1993) nimellä Vampyyri Oy. Siitä allekirjoittanutkin pääsi jo teininä sen lukemaan...

Tähän rooliin Super Sport -konsepti ei enää kelvannut sellaisenaan, vaan sitä muuteltiin radikaalisti. Luukun alla piileskelevä ajovalojen rivistö sai lähtöpassit, taakse istutettiin massiivinen spoileri ja auto maalattiin vampyyriteemaan sopivasti mustaksi punaisin tekstein ja koristeraidoin. Se nähtiin vielä vuonna 1986 valmistuneessa elokuvassa "Velka filmova loupez", joka oli pikemminkin Tsekkoslovakian elokuvatuotannon kansallistamisen 40-juhlavuotisnäyttelyn mainos.


Nykyään auto majailee Skoda-museossa Mlada Boleslavissa, ja se tunnetaan myös nimellä Ferat Vampir RSR. Toivottavasti yksikään museon vierailija ei saa päähänsä istahtaa sen kuskin paikalle kun vartijan silmä välttää, eikä ainakaan asettaa jalkaansa kaasupolkimelle...

YouTube-materiaalia löytyy vaikkapa tästä. 












Kuvat: autoforum.cz, 1300ccm.de, oldconceptcars.com, uusisuomi.fi, auta5p.eu, eurekar.co.uk, imdb.com

*

BLOOD SUCKING SKODA


Many (well, at least many European) car enthusiasts have heard about the vampire Skoda, but the story of the car is so interesting with it`s connections to Josef Nesvadba, the stalwart of Czech science fiction, that it would be criminal not to blog about it!

In 1971, Skoda introduced a sporty, mid-engined concept named 110 Super Sport. The car`s design was weird... ehh, personal and it had a modified 110 R engine producing 73 horsepower. The body was made of fiberglass, and top speed was promised to be 180 km/h. Acceleration from 0 to 100 km/h took 12,6 seconds.

The car had no chance whatsoever to enter production. It toured car shows for a while and then fell into oblivion. The sleeper awoke when Jindrich Polak began to direct a movie based on Josef Nesvadba`s satirical short story "Zítra vstanu a oparím se cajem". The story was futuristic and involved Nazis and time traveling, so the movie needed futuristic cars. 110 Super Sport was digged out of storage, and it appears in the film in it`s original guise. The premiere was in 1977.

The next role came soon, and now it was a major one - Super Sport became a real star. "Upir z Feratu" was released in 1982, and the car portrays a racer branded Ferat. A nurse named Mima is hired to drive the car (the role of Mima was played by Dagmar Veskrnova, nowadays known as Dagmar Havlova, the widow of former Czech president Václav Havel). The secret to Ferat`s performance is horrible: It operates on the blood of the driver, which it drains from her leg via the gas pedal... This movie is also based on Nesvadba`s brilliant story, but the plot is very different.

For this role the Super Sport was radically altered. The row of pop-up headlights had to go, the rear end got a massive spoiler, the car was painted black and decorated with red texts and stripes - suitably for the vampire theme. It was seen again in a 1986 film named "Velka filmova loupez", a sort of advertisement for the festivities concerning the 40th anniversary of nationalization of Czech film industry. 

Nowadays the car resides in Skoda Museum, Mlada Boleslav and is known not only by the name of Super Sport, but also as Ferat Vampir RSR. One just has to hope that nobody sneaks to the driver`s seat when the guards are looking away - or at least that they keep their feet far from that thirsty gas pedal...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti