About very rare, super obscure and downright weird automobiles in Finnish and English.

maanantai 16. marraskuuta 2015

Zunder 1500

Argentiina oli 1960-luvun koittaessa melko autoistunut maa, mutta itse autokanta koostui lähes 100-prosenttisesti tuontitavarasta. Bongiovannon veljekset Nilson Jose ja Eligio Oscar kaipailivat tilanteeseen muutosta, ja ryhtyivät suunnittelemaan kaksiovisen, sedan-mallisen auton tuotantoa Rio Cuarton lähellä sijaitsevassa tehtaassa. Omintakeisesti muotoillun korin materiaaliksi valittiin lasikuitu.

Moottoripuolelle oli tyrkyllä VW Kuplan mylly, mutta ajatus sen istuttamisesta jokseenkin sporttiseksi kaavailtuun autoon ei miellyttänyt veljeksiä. Niinpä Nilson Jose, kokenut bisnesmatkaaja, pakkasi kimpsunsa ja lähti Saksaan neuvottelemaan hieman tehokkaamman teutonivoimanlähteen valmistajien kanssa.

Porschen johto suhtautui jopa hämmästyttävän myötämielisesti argentiinalaisveljesten hankkeeseen. Bongiovannit saivat Porschelta paitsi moottorin ja vaihteiston, myös apua käytännön insinöörityöhön sekä luvan käyttää Porsche-nimeä autonsa markkinoinnissa.

Zunder 1500 -nimen saanut kulkine esiteltiin Alvear Palace -hotellissa Buenos Airesissa ja tilaisuus herätti suurta kiinnostusta kotimaisen yrityksen projektia kohtaan. Sen lasikuitukorin alla oli yksinkertainen putkirunko, rumpujarrut kaikissa pyörissä sekä tietenkin Porschen vaihteisto ja 1500 -kuutioinen bokserimoottori, joka kehitti 58 hevosvoimaa. Kyseinen hevoslauma antoi hiukan alle 900 kiloa painavalle autolle 140 kilometrin tuntinopeuden. Porschen vaikutus näkyi myös sisätiloissa, sillä kojelautaan oli istutettu ison P:n mittarit.

Innostuneesta vastaanotosta ja Porschen tekniikasta huolimatta Zunderille ei riittänyt ostajia. Bongiovannien yritys ehti valmistaa noin 200 autoa ennen konkurssia. Suunnitelmat Karmann Ghia -korisen Zunder Coupen (alakuva) tuotannosta eivät milloinkaan toteutuneet.


 
Kuvat: blogdocamaro.blogspot.com, Julian Sanchez Garcia, zunder1500.worpress.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti