About very rare, super obscure and downright weird automobiles in Finnish and English.

torstai 24. syyskuuta 2015

Masao Watanaben luomukset

Ei tietenkään ole mikään ihme, että harvinaisista autoista ja niiden suunnittelijoista on toisinaan hankala löytää tietoja. Mutta usein se potuttaa ankarasti, ja japanilainen Masao Watanabe upeine luomuksineen on eräs niistä joiden kohdalla se potuttaa erityisen ankarasti! Mutta annetaanpa mennä vähän hatarammillakin tiedoilla...
 
Herra Watanabe oli insinööri, joka valmisti osia Formula 3 -autoihin. Carrozzeria Watanaben hän perusti vuonna 1970, ja ensimmäinen (?) autoprojekti oli öljy-yhtiö Mobilin tilaama Honda S600:n perustunut Flying Pegasus. Myöhemmin Watanabe paranteli auton muotoja hieman ja sen uudeksi nimeksi tuli Griffon (kuva 1). Griffoneita valmistettiin kenties 5 - 6 kappaletta.
 
Samoilta ajoilta ovat peräisin myös Datsun Fairladyyn perustunut retrotyylinen Basilic (kuva 2) sekä mystinen keltainen auto (kuva 3), joka näyttää LMX Sirexin sekä Lancia Stratoksen risteytykseltä ja jonka nimi ei ole tiedossa - ainakin sen PITÄISI olla Watanaben suunnittelema. LISÄYS 30.1. 2021: Kyllä, kuvan 3 auto on Watanaben tekoa. Sen nimi on Leopard, ja mikäli en ole aivan väärin ymmärtänyt, sen tekniikka on peräisin Datsun Fairlady SR311:stä.
 
Tietääkseni 2-litraisella moottorilla varustettu mahtavan muodokas urheiluproto Lycaon (kuvat 4 ja 5) sen sijaan on varmasti Watanaben tekoa. Inspiraation auton muotoihin tarjosi rukoilijasirkka!
 
1980-luvulla Watanabe muutti Yhdysvaltoihin ja perusti Santa Fehen, Kaliforniaan uuden yrityksen nimeltä Duo Power (sen nimestä käytetään toisinaan myös muotoja Duopower ja DuoPower). Vuonna 1986 hän sai tehtäväkseen suunnitella Isuzulle Impulse-mallin avoversion, jota esiteltiin seuraavana vuonna autonäyttelyissä ja -lehdissä.
 
Vuonna 1992 Detroit Autoshow:ssa ensi-iltansa saanutta, Mercedes-Benz 190 -sarjaan perustunutta Pandoraa (kuva 6) oli kaavailtu pienimuotoiseen tuotantoon, mutta suunnitelma kaatui yksinkertaisesta syystä: Tilauksia ei tullut. Seuraavana vuonna Los Angelesissa esitellyssä Gilamonsterissa (kuva 7) puolestaan oli Cadillacin V8-moottori. Myöskään Gilamonster ei onnistunut houkuttamaan potentiaalisia ostajia.
 
Duo Powerin tunnetuin aikaansaannos lienee räyhäkkään näköinen, Chevrolet Corveten tekniikalla varustettu Afghan (kuvat 8 ja 9). Sen tilasi autonosien valmistaja Takashi Koga, ja auto valmistui vuonna 2000. Nimensä se sai afgaaninvinttikoiralta, herra Kogan suosikkirodulta.

Masao Watanabe kuoli vuonna 2003.














Kuvat: allcarindex.com, ezbbs.net, de.hatena.ne.jp, diseno-art.com


*


The creations of Masao Watanabe

It`s no wonder it is often difficult to find information about rare cars and their designers. But a wonder or not, occasionally it might get a bit infuriating... Especially when you come across someone like Masao Watanabe and his wonderful designs! But even if the information has been scarce, here we go...

Mr. Watanabe was an engineer manufacturing parts for Formula 3 cars. He established Carrozzeria Watanabe in 1970, and the first (?) project was called the Flying Pegasus. It was commissioned by the oil company Mobil and was based on a Honda S600. Later Watanabe improved the design and named the car Griffon (picture 1). It seems that there were five or six Griffons built.

The neo classic -styled, Datsun Fairlady -based Basilic (pic 2) and a mysterious yellow car (pic 3) are from roughly the same period. The yellow car looks like a cross breed between a LMX Sirex and a Lancia Stratos, and it SHOULD be designed by Watanabe. The name of the car is not known, at least to me. EDIT 30.1. 2021: The car in pic 3 is indeed by Watanabe and named Leopard. If I have understood correctly, it is based on Datsun Fairlady SR311.

The super sleek Lycaon (pics 4 & 5) is surely a work of Carrozzeria Watanabe, though. It has a two-litre engine and the inspiration for the shape was provided by a praying mantis!

Watanabe emigrated to the U.S. in the eighties. California became his new home and he established a new company in Santa Fe. It was named Duo Power (occasionally transcripted as Duopower or DuoPower). In 1986 he designed an Impulse cabriolet for Isuzu, and it was displayed in car shows and magazines.

In 1992 Duo Power introduced a new design named Pandora (pic 6) in Detroit Auto Show. It was based on a Mercedes-Benz 190 and there were plans of limited production. It never came to be, since there were no orders. The next year`s candidate was named Gilamonster (pic 7) with a Cadillac V8 under the hood. It was introduced in Los Angeles, but failed to attract potential customers, too.

The most known design by Watanabe is the beautifully brutish, Corvette -based Duo Power Afghan (pics 8 & 9). It was commissioned by car parts manufacturer named Takashi Koga and was completed in 2000. The car was named after an Afghan hound, Mr. Koga`s favorite breed.

Masao Watanabe died in 2003.


1 kommentti: